Jätehuollon kuljetussuoritteet kasvaneet yksityisteillä

Suomessa astui voimaan 19. heinäkuuta 2021 merkittävä jätelain uudistus. Se on näkynyt asukkaille useina muutoksina ja lisääntyneinä jätehuollon palveluina erilliskeräyksen laajennettua. Tiestöllä tämä näkyy kasvavina jätteenkuljetuksen suoritemäärinä. Kaupunkikeskuksissa ja suurissa taajamissa laajennettiin ensin pakkausjätteiden erilliskeräystä ja myöhemmin biojätteen keräystä. Kun yhä useamman jätejakeen keräys kuuluu kunnan vastuulle, liikennettä on voitu rajoittaa vain tarpeelliseen. Kunnat kilpailuttavat ja järjestävät erilliskerättävien jätteiden kuljetuksen, jolloin asukkaat voivat odottaa säännöllistä ja tehokasta jätteiden keräystä.

Yksityisteillä liikennemäärät ovat vaihdelleet tien sijainnin sekä tiellä sijaitsevien kiinteistöjen koon ja kiinteistöjen huoneistomäärien mukaan. Pääsääntöisesti yksityisteillä liikkuu kiinteistökohtaista seka- ja biojätteen keräystä suorittavaa kalustoa, sakokaivojen tyhjentäjiä sekä mahdollisesti alueellisten keräyspisteiden tyhjentäjiä. Asukkaiden, tiekuntien, kuljetusurakoitsijoiden sekä jätelaitosten ja jätehuoltoyhtiöiden tiivis yhteistyö auttaa välttämään konfliktitilanteita, joita voi syntyä erityisesti syksyllä ja keväällä, kun tieolosuhteet ovat heikot, mutta myös talven liukkailla keleillä.

Suomen Tieyhdistys ry ja Suomen Kiertovoima ry kokosivat yhdessä listauksen yhteistyön tavoista sekä ongelmatilanteiden ennaltaehkäisyn keinoista. Yhdistykset suosittelevat yhteistyön aloittamista hyvissä ajoin, jo ennen syksyn ja kevään kelirikkoa.

Toimet, joita tiekunta tai tieisännöitsijä voi tehdä:

  • sakokaivojen tyhjennyksien tilauksissa yhteistyötä
  • ohjeistus ja neuvonta asukkaille esim. saostus- ja umpisäiliölietteiden tyhjennysten tilaamisesta kelirikkoajan ulkopuolella sekä yhteistyötä tilauksien tekemisessä
  • lupajärjestelyt tai viestintä jätehuoltoyhtiöille tai paikalliselle jätelaitokselle
  • keskustelut osakkaiden/asukkaiden kanssa mahdollisista kimppa-astioista tien päähän tai kantavien osien varrelle
  • keskustelut osakkaiden/asukkaiden kanssa yhteisestä jätehuollon kilpailutuksesta, mikäli alueella on yksityisten jätehuoltoyhtiöiden hoitama sekajätteen keräys
  • keskustelut osakkaiden/asukkaiden kanssa optimaalisesta jätteenkeräysastioiden koosta ja tyhjennysvälistä
  • suunnitelmallinen tienhoito ja pitkäaikaissuunnittelu eri rahoituslähteitä hyödyntäen
  • keskustelu paikallisten jätehuoltotoimijoiden kanssa yhteisestä toimintatavasta
  • hyvä vuoropuhelu toimijoiden kesken sekä etukäteen sovitut vastuut. Lähtökohtaisesti tiekunta vastaa luvalla tien kunnosta, ja mahdolliset kalustovauriot tai hinauskulut hoidetaan urakoitsijan vakuutuksesta tai muulla yhdessä sovittavalla käytännöllä.

Toimet, joita jätelaitos tai jätehuoltoyhtiö voi tehdä:

  • asiakastiedotus esim. huonokuntoisen tien aiheuttamista tyhjennysaikataulujen muutoksista (tekstiviestitse tai sähköpostitse asiakkaalle)
  • ohjeistus ja neuvonta asiakkaille esim. saostus- ja umpisäiliölietteiden tyhjennysten tilaamisesta kelirikkoajan ulkopuolella
  • jätelaitosten välinen yhteistyö kunnan rajat ylittävien yksityisteiden osalta optimaalisella tavalla
  • reittien hyvä kartoitus ja suunnittelu etukäteen, esim. sillat ja heikkokuntoiset kohdat tiestössä ovat monesti pysyviä
  • tiestön ominaispiirteiden huomioiminen mahdollisuuksien mukaan kilpailutuksissa esim. kalustovaatimuksina.

Yhteiset toimintatavat:

  • sähköinen/kirjallinen lupa jätelaitokselle tai jätehuoltoyhtiöille tiekunnalta (lopussa vinkkejä yhteystietojen etsimiseen)
  • painorajoituskylttien oikein mitoitettu käyttö tai esim. lisäkyltti, jossa kielletään tai sallitaan jätehuollon kuljetukset.

Ajonohjausjärjestelmien lisätietokentän aktiivinen käyttö:

  • dataa mm. teiden hallinnoinnista löytyy mm. Digiroad-aineistosta (kts. loppuun)
  • lisätietojen yhteinen tulkinta, esim. mikäli ohjelmassa lukee ”Ei lupaa ajaa”, ei silloin tyhjennystä suoriteta
  • kuljettajien omat huomiot reittien varrelta
  • asukkaiden välittämät tiedot esim. liikuntaesteisten henkilöiden keräysastioiden sijoittamisesta optimaalisesti
  • ajo-ohjeisiin merkintä esim. peruuttamisesta hankaliin kohteisiin.

Kuljettajien ammattitaito:

  • kuljettaja tunnistaa tien kunnon ja voi kieltäytyä ajamasta vaikkei varsinaista kieltoa olisikaan
  • hiljaisen tiedon siirtäminen perehdytysjaksoilla uusille kuljettajille kokeneemmilta
  • tien reunakestävyyden huomioiminen riskiaikoina.

Lisätietoja eri aiheista:

Suomen Tieyhdistys

Tieyhdistys on myös yksityistieasioiden neuvonta- ja asiantuntijajärjestö: https://www.tieyhdistys.fi

Tieyhdistyksen sivuilta löytyy yksityisteiden tiekunnille palvelua tarjoavien tieisännöitsijöiden hakupalvelu: https://www.tieyhdistys.fi/yksityistiet/tieisannointi/tieisannoitsijoiden-yhteystietoja/.

Suomen Kiertovoima ry

Edustaa julkista jätehuoltoa ja kuntien 33 jätelaitosta, jotka toteuttavat 5,4 miljoonan suomalaisen jätehuollon tehokkaasti ja turvallisesti: www.kivo.fi

Yksityistierekisteri

Tiekunnan toimielin on velvollinen pitämään tiekunnan yhteystiedot ajan tasalla maanmittauslaitoksen ylläpitämässä yksityistierekisterissä. Tiedon saa soittamalla maanmittauslaitoksen asiakaspalveluun. Tällöin tulee tietää yhden kiinteistön kiinteistötunnus, jonka maalla tie sijaitsee.

Maanmittauslaitos pitää rekisteriä tiekuntien hallinnassa olevista yksityisistä teistä. Voit tilata rekisteristä maksullisia otteita.

Käyttöoikeusyksikköotteelta selviää tiekunnan nimi, tunnus, mahdolliset säännöt ja yhteyshenkilön tiedot (jos ilmoitettu) sekä luettelo kiinteistöistä, joiden alueella tie kulkee. Otteella ei ole tietoa tiekunnan osakkaista. Tieto tiekunnan osakkaista on vain tiekunnalla.

Kuntien jätelaitokset

Suomen kunnalliset jätelaitokset yhteystietoineen löytyvät osoitteesta https://kivo.fi/yhdistamme/

Jätteiden vastaanottopisteet asukkaille

Kotitalouksien jätteille tarkoitetut alueelliset keräyspisteet Suomen kartalla: https://kierratys.info/

Väyläviraston Digiroad-aineistot

Digiroad-aineistoista on saatavilla yksityisteistä WMS-katselurajapinta ja WFS-latausrajapinta. WFS-rajapintakin on tarkoitettu käytettäväksi pienten alueiden lataamiseen kerralla, jotta suorituskyky pysyy optimaalisena. Rajapintaa ei myöskään ole suunniteltu käytettäväksi suoraan sovelluksissa, Väylä suosittelee, että aineisto ladataan paikallisesti. Ohjeet WFS-rajapinnan käyttöönottoon ja lisätietoa: https://vayla.fi/vaylista/aineistot/digiroad/aineisto/rajapinnat

Digiroad-aineisto päivittyy rajapintoihin kerran viikossa, jolloin rajapintojen kautta saa ajantasaisimman aineiston käyttöön. Koko aineiston irrotukset geopackage ja shape-muotoon tehdään 2–4 kertaa vuodessa. Uusin aineistojulkaisu löytyy täältä https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Tie/Digiroad/Aineistojulkaisut/latest

Myös Suomen väylät -palvelun kautta voi käydä tarkastelemassa ja lataamassa Digiroad-aineistoa. Suomen väylät löytyy täältä: https://suomenvaylat.vayla.fi/